Aplicativo ReadSocial propõe gamificação da leitura

Um dos maiores obstáculos da disseminação da leitura tanto no Brasil, quanto no resto do mundo, é também um dos mais absurdos: pessoas não lêem porque acham “chato”. Da mesma maneira que é preciso tentar entender as razões disso, também é imprescindível buscar soluções. Uma que encontramos e que chamou bastante atenção nesta era de popularização de e-books é o aplicativo ReadSocial. Criado pelo Dopa Labs, o app gamifica a leitura ao propor desafios que ajudam a entender melhor as ideias mais importantes de cada capítulo.

Geralmente, são desafios divertidos, rápidos e fáceis de serem solucionados, mas que ajudam a mapear o progresso do usuário na leitura e até mesmo a desbloquear conteúdos exclusivos. Só que isso é apenas o começo da história.

No ReadSocial, é possível construir comunidades em torno dos livros, que permitem que seus leitores se conectem entre si e diretamente com os autores, para a troca de ideias e maior entendimento do conteúdo. Desta forma, o que para muitos é visto como uma atividade solitária, ganha um estímulo, como uma espécie de clube do livro digital.

Além disso, também é possível criar, ler e compartilhar anotações, explorar indicações de conteúdos relacionados com determinados capítulos e, acredite, até mesmo criar analytics da experiência de leitura, o que poderia ser bastante útil para editoras e autores.

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Fiquei imaginando como este tipo de aplicativo seria interessante tanto para o mercado de livros quanto para a educação, uma vez que poderia potencializar a absorção de conteúdo e, quem sabe, até mesmo ajudar a superar um pouco a ideia de que ler é “chato”.

Eu ainda gosto do modo analógico de ler livros, mas boto muita fé no digital para estimular um pouco mais uma atividade que parece estar cada vez mais desvalorizada.

Só para lembrar, o Dopa Labs é um braço da agência Dopamine, que tem Gabe Zichermann como CEO. Para quem não ligou o nome à pessoa, Gabe é um dos principais divulgadores da gamificação nos Estados Unidos. Por enquanto há apenas três livros disponíveis na biblioteca do aplicativo, mas há um formulário para autores interessados em gamificar suas obras. Será que rola algo assim por aqui?

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Brainstorm9Post originalmente publicado no Brainstorm #9
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E se você colocasse seus dados pessoais à venda?

O estudante do ITP NYU, Federico Zannier, passou dois anos coletando dados sobre si mesmo para sua tese de pós-graduação, arquivando dezenas de gigabytes de histórico de acessos, compras, bate-papos, GPS, navegação, teclas digitadas, fotos, etc.

Como forma de questionar as políticas de privacidade das empresas, Zannier se perguntou o quanto os indivíduos poderiam lucrar se fossem donos de seus próprios dados.

Ou seja, pensando que as empresas ganham dinheiro usando os dados que geramos passivamente enquanto navegamos e utilizamos aplicações, se fôssemos capazes de obter estes dados, por que não vendê-los?

Pensando nisso, Zannier lançou uma campanha via KickstarterA Bit Of Me – para vender seus dados por $2 dólares a cada dia de registro de suas atividades.

“Na nova economia, dados são como o petróleo.” – Federico Zannier

Sabendo que a maioria dos usuários aceita os termos e abre mão de seus dados de graça, se cada pessoa cobrasse um valor mínimo, faz sentido pensar que começaríamos a reestruturas as políticas e regras firmadas pelos grandes players do mercado e, consequentemente, os modelos de negócio.

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Brainstorm9Post originalmente publicado no Brainstorm #9
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Diagonal Mar Shopping Centre: The first bag that raises your self-esteem

We wanted to satisfy a need that all women have when buying clothes. Everybody likes to be told how good they look.
For all our Fashion VIP Team members we created “The first bag that raises your self-esteem”. A bag with a picture of an attractive young man with a QR code over his mouth. By scanning the code, the smartphone plays a video with the boy’s mouth telling you how well your clothes fit and how beautiful you are.

Advertising Agency: JWT, Barcelona, Spain
Executive Creative Director: Alex Martínez
Creative Director: Carles Puig
Copywriters: Oscar Galán, Esteve Cardona
Art Director: Miguel Ángel Rico

Why Does Mobile Advertising Stink? Let Harrison Greenbaum Show You

Mobile advertising stinks? Whoa, hold the phone, that never occurred to me before! Solve Media picks an easy though apt target to skewer in this video starring comedian Harrison Greenbaum, who riffs about annoying banner ads ("I'm trying to just live my life, and you're throwing signs in my face") and complains that mobile screens are too small for people to interact with such messages ("Who has fingers that tiny? I feel bad for that man"). You're invited to tweet your stories of bad mobile advertising using the hashtag #MobileAds. Greenbaum works hard to amuse, and mostly succeeds, much like Police Academy sound-effects guy Michael Winslow, who, in Solve's previous promo, read aloud from a children's book about the negative impact of bots' bogus clicks on Internet advertising. These clips are fine in and of themselves, but I'm not sold on Solve's proposed solution. The company wants to replace banners and Captcha boxes (where you have to reproduce often illegible words and symbols to access content) with text ads that prompt you to type in taglines instead. Sure, Captchas and banners suck, but being forced to robotically type "I'm lovin' it" seems a tad dehumanizing, and this approach just boils down to throwing a different kind of sign in my face. I don't think they've solved the problem yet.

    

Club SangueBom: The Donor Cable

Power transfusion between smartphones promotes blood donation.

Leo Burnett Tailor Made launches The Donor Cable, an accessory for smartphones on behalf of Club SangueBom.

After months of work involving creative designers and engineers, the first version of the gadget named “The Donor Cable” was born. It’s a way to transfer power between smartphones: just connect a fully charged cell phone (donor) to a receiver that needs charging, symbolizing the relationship between the blood donor and the patient.

The goal of the project is to make blood donation part of everyday life. “We offer a way to solve an everyday problem and at the same time, remind the population about blood donation. Our biggest challenge is to encourage regular blood donation” says Frederico Dutra, director of Club SangueBom.

For its launch, the Donor Cable has been made available for experimentation in all Outback Steakhouse restaurants and other spots since April. Every time someone makes a power transfusion, he knows how and where to donate blood as well.

The expectation is to increase the number of regular blood donors, and to find partners interested in producing the new gadget on a larger scale, in partnership with the Club SangueBom. All profits reverted to help Brazilian blood banks.

Advertising Agency: Leo Burnett Tailor Made, Brazil
Creative Vice President: Marcelo Reis
Executive Creative Director: Guilherme Jahara
Creative Director: Rodrigo Jatene
Copywriter: Fernando Calvache
Art Director: Marcelo Bruzzesi, Marcio Bento
Account: Marcelo Martirani
Technology: Cricket Design

Op-Ed: Idea Before Experience – The .Com Era Repeats Itself

Virginia Alber-Glanstaetten, group director of planning at Huge, has returned with her monthly column for this here site, this time discussing among other things, the mobile web, couponing, digital performance and how a certain well-known retail chain is playing into it all. Why say any more, let her take it away.

I was recently reminiscing about the early days of .com: an era where big ideas came first and the business model came later, if at all. We can look back now at what were essentially large scale experiments in digital: Kozmo.com, brought down by its free shipping on any order; Pets.com, the founding fathers of cute overload but otherwise useless for pet owners; and WebVan, whose razor thin margins couldn’t support their vision resulting in 2000 people out of work.  We didn’t really know what we were getting into and, at the time, few people were thinking about things like the user journey, the consumer experience, or basic usability for that matter.

Fast forward to 2013 and we’ve made strides in technology but we continue to make the same mistakes. Perhaps not with the same pageantry as with Webvan or Pets.com, but every day agencies produce work where good user experiences and viable business results take a back seat to a big idea, or at least something that will generate a cycle of good press. As digital has become more sophisticated and extended to multiple platforms, so have our audiences and their expectations.  The gap between great idea and another failure is getting smaller and smaller.

continued…

New Career Opportunities Daily: The best jobs in media.

Um aplicativo que transforma a leitura digital em uma atividade social

O aplicativo Dotdotdot imagina seus usuários como um grande grupo de discussão em volta de um livro, focando sua interface em apenas uma função: a leitura, e tudo o que vem com ela.

Instapaper e Readability encontraram sucesso ao focar na necessidade de salvar um artigo online para ler depois, em outro lugar. Porém, essa simplicidade sempre é um pouco atrapalhada pelos anúncios, pelos botões de compartilhar no Facebook e outras distrações que desfocam a leitura.

“Textos se expandem de um meio estático para uma plataforma de conhecimento, que está em constante crescimento.” – Thomas Weyres, Co-Fundador

Isso não é o que acontece no Dotdotdot, novo aplicativo para iOS. Ao invés de duplicar a experiência de ler um livro em uma tela, o app está unindo a conectividade do compartilhamento social para todos os tipos de leitura digital – e-books, textos salvos da web, blogs, revistas digitais, etc. Enquanto isso soa como uma experiência complicada e mais distraída ainda, o sistema está organizando e tentando melhorar o que a leitura online já é.

Dotdotdot é uma ferramenta que torna o ato de ler mais social, através do compartilhamento de textos grifados, notas e comentários com os amigos e sua rede de contatos, transformando suas anotações em documentos organizados e visualmente agradáveis – que inspiram o compartilhamento, a releitura e novas anotações.

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O aplicativo escaneia a ponta do dedo do usuário para grifar aquilo que ele indica. E, quando dois amigos estiverem lendo o mesmo livro ou artigo, o serviço irá compartilhar suas reações à leitura um com o outro, em tempo real.

Dotdotdot é gratuito e pode ser baixado aqui.

Brainstorm9Post originalmente publicado no Brainstorm #9
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Pepsi: The Like Machine

For over 50 years promo girls have been handing out samples at intersections, shopping malls and other high traffic areas, hoping consumers would buy their products. Time for a change, so Pepsi and TBWA Belgium teamed up and created The Like Machine: a vending machine that doesn’t accept money, only Facebook likes.

The idea of connecting through the vending machine is simple. Just use your smartphone, go to likepepsi.com, connect with your Facebook account, like the Pepsi Facebook page and get a free Pepsi.

By using the smartphone location settings, Pepsi was sure only people near the vending machine got offered a sample. People without a smartphone could tap the 42” built-in touchscreen to log in on Facebook and get a free drink as well. Once the sample was given, a timer made sure everybody was logged out.

“That there are creative minds in Belgium is no secret. The Pepsi Like Machine is another good example of that,” adds Jan Verlinden, Marketing Director of PepsiCo, BeLux. Now it is possible, with a Facebook like, in real time, to get a can of Pepsi. “It’s a new way of sampling which provides us with information, so we can immediately start communicating with our target audience.”

Pepsi Belgium introduced the Like Machine at the Beyoncé concerts in Antwerp.

Advertising Agency: TBWA, Brussels, Belgium
Creative Director: Gert Pauwels
Creative: Diederik Van Remoortere
Project Manager: Jan Casier
Account Director: Yann Billen, Michael Renier
Digital Strategy: Rindert Dalstra
Event Manager: Sharon Lavaert
Back-end Developer: Diederik Van Remoortere
Front-end Developer: Alwyn Wymeersch
Experience Design: Gilles Vandenoostende
Animation Design: Frederik Severijns
Graphic Design: Anthony Buyssens
Studio Artist: Danny Jacquemin, Jan Van Stappen
Production: Willy Hebbrecht
Public Relations: Steven Verbeiren
Audio/Video producer: Johanna Keppens, Tom Syryn, Eli Sundermann

Blendoku: game de lógica ensina teoria das cores

Levante a mão quem não aprendeu na escola que juntando as três cores primárias – azul, vermelho e amarelo – seria possível obter as cores terciárias e, daí por diante, qualquer cor que você quisesse. Só que, se você continuou estudando, deve ter percebido que essa história não é tão simples assim. Na verdade, é a complexidade da teoria das cores que serve de base para o Blendoku, um game de lógica inspirado no Sudoku que ensina passivamente como misturar as cores e a teoria por trás disso.

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Criado pelo Lonely Few, o jogo está disponível gratuitamente para os sistemas iOS e Android. Enquanto no Sudoku o jogador tem de organizar os números de uma maneira correta para que eles não se repitam na mesma linha, coluna ou quadro, no Blendoku a lógica está em organizar progressivamente as amostras de cores entre os quadros inicial e final.

Fazendo isso, o jogador aprende instintivamente sobre a temperatura da cor – e no que a combinação delas pode resultar, valor, relatividade e, como em todo jogo de lógica, raciocínio.

Apesar de já ter um tempinho que foi lançado, é um game viciante e que vale a pena conhecer.

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Amstel: Wardrobes for Mobile

BRIEF & OBJECTIVES: Create a low budget communication concept that positions Amstel as the brand that brings out the liberal-minded spirit of Amsterdam. Connect with core target – keen professionals and make them choose Amstel over competitors in social gathering occasions. Through a small investment, to organize trial and to engage the target by making them feel liberated and released.

PROBLEM: Today, any keen professional with a smart device can’t really feel away from work and pressure. Even if he is at a liberating place he might still “not be there”. His smartphone helps him stay attached to work or to social networks , constantly receiving emails and notifications. Our conclusion: keen professionals have forgotten the true purpose of free time.

CREATIVE IDEA: Create the first ever wardrobes for mobile phones in different venues. People who leave their phones there, get an Amstel key and a free Amstel beer in order to enjoy their time and conversations undistracted. We remind people that drinking beer should stay pure and undiluted with other activities such as work and social activities such as Facebook, Tweeter , Instagram… Through a small investment we are organizing a fun and low cost trial of the brand, which successfully reduces stress in the biggest Bulgarian cities.
The activation now is subject of Bulgarian media.

Advertising Agency: NEXT-DC, Sofia, Bulgaria
Creative Directors: Momchil Zakhariev, Maria Todorova
Art Director: Evgenia Nikolova
Copywriter: Momchil Zakhariev
Head of Digital: George Yanakiev
Account Management team: Dessy Vekilska, Hristo Petkov, Monika Simeonova

Scrabble: WiFi App

Okay, this is really cool !Like the official game, ‘Scrabble Wifi’ is a playful way to get free wifi connection by spelling words. People’s words served as WIFI passwords, and their scores into free minutes of connection. Based on scrabble rules, the higher the score, the longer the connection. Pls see the video demo, have a ‘wow’ moment and share far and wide. We love this application! Creative + Utility = Scrabble WiFi !

Advertising Agency: Ogilvy, Paris, France
Chief Creative Officer: Chris Garbutt
Executive Creative Director: Cedric Guéret, Kurt Novack
Copywriter: Remy Aboukrat
Art Director: Chris Rowson
Backend Prototype Developer: Michael Guilhermet
Creative Technologist: Erick Soulard
Motion Designer: Bastien Baumann
Account Supervisor: Julien De Beauvoir
Account Manager: Maxime Sauvanet

Instagram Is, um documentário sobre quem não vive sem o aplicativo

Em uma cultura imersa na tecnologia, de certa forma o aplicativo Instagram consegue reviver o espírito aventureiro daqueles que estão constantemente buscando ângulos inusitados, momentos cara a cara, emoções genuínas e relacionamentos reais para compartilhar com o mundo.

Como algo tão digital pode, de fato, tirar as pessoas de frente de suas telas, indo em direção ao mundo analógico?

Inicialmente concebido como um trailer falso para um projeto de estudos na Universidade do Texas e agora lançado recentemente como um curta-metragem, Instagram Is é uma criação do diretor Paul Tellefsen, que busca captar um novo olhar sobre aqueles que tem o Instagram como mais do que aplicativo e rede social preferida.

Paul Tellefsen viajou durante meses pelos EUA e trouxe como resultado um documentário de 25 minutos que explora a comunidade e os relacionamentos alimentados pela plataforma ubíqua que é o Instagram, e o que suas fotos e a rede criada em volta delas significam para eles.

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Alguns dos usuários documentados são Allison Anderson, Kyle Steed Brenton Little que, donos de algumas das maiores e mais seguidas contas, discutem como o aplicativo mudou suas vidas.

Instagram Is mostra que o aplicativo é muitas coisas: um app de fotografia, uma rede social, uma forma de se expressar e até uma dor de cabeça para alguns fotógrafos profissionais nostálgicos e pouco animados com estes novos conceitos.

Mas, acima de tudo, o documentárip consegue mostrar que, para a maioria de seus usuários, o Instagram é uma comunidade que vive além das telas e cliques.

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Fleischmann anuncia com cobertura de bolo interativa no iPad

Pegar os leitores de surpresa parece um método efetivo em anúncios para tablets. A ótima peça para Bradesco Seguros, lançada ano passado, se mostrou um exemplo ideal disso.

Essa nova da Fleischmann, para anunciar seus bolos com cobertura, também entra para a galeria de touchs surpreendentes. Segundo a marca, o tempo médio de interação com a publicidade superou 1 minuto.

A criação é da Staff Brasil.

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Ministero de Turismo Ecuador: Banana Ambassador

Advertising Agency: Maruri Grey, Guayaquil, Ecuador
Chief Creative Officer: Daniel Pérez Pallares
Art Directors: Luis Campoverde, Eduardo Velez
Copywriter: Daniel Pérez Pallares
Film Director: Gloria

Fleischmann: Cakes

Advertising Agency: Staff Brasil, Rio de Janeiro, Brazil
Creative Directors: Paulo Castro, Neca Bohrer
Art Directors: Felipe Menezes, Marcos Gemal
Copywriter: Pedro Rosadas
Photographer: Rafael Magalhães
Art Buyer: Erika Ataide
Digital producer: Alejandra Mendoza
Account Manager: Rafaella Eyer
Account Supervisor: Gabriela de Carvalho
Media: Thiago Bravo

Billboard: Fan Check Machine

Not every music fan reads Billboard Magazine, but every music fan has music on their phone, so we created a magazine dispenser that gives away a free magazine if you prove you are a fan of the artist on the cover of Billboard Magazine. How? Using your phone. If you’re a fan of the artist on our cover, plug your iPhone into the Fan Check Machine and let it analyze your music library (NO APP NEEDED). If the machine finds more than 20 songs by the artist on the cover of Billboard, you get the magazine for free.

Advertising Agency: Ogilvy & Mather, Brazil
Creative Vice President: Anselmo Ramos
Executive Creative Director: Roberto Fernandez
Creative Director: Guiga Giacomo
Art Director: Guiga Giacomo
Copywriter: Brux

O universo da cerveja mapeado

Kevin Jamieson, criador do Beer Mapper, teve essa ideia depois de ter bebido uma das melhores cervejas de sua vida, sem lembrar o nome no dia seguinte. Para encontrar a tal cerveja, Jamieson voltou ao bar e a descreveu para o bartender que, de 40 tipos, conseguiu reduzir para 6 cervejas que mais se assemelhavam à descrição. Depois de prová-las, ele finalmente encontrou.

“A única forma de encontrar 6 cervejas em 40 é fazer com que cada pergunta descritiva elimine possibilidades, o que em uma estrutura simples de mapeamento não funcionaria.” – Kevin Jamieson

Para conseguir mapear esse universo, Jamieson criou algorítmos analíticos que se movimentam pelo espaço, de forma a organizar os traços de uma cerveja em seis dimensões simultâneas, a partir de descrições bem específicas – desde leigas como “frutada” ou “amarga” (retiradas de resenhas online) até informações científicas de componentes como o malte.

Assim,  a partir da proximidade de todos estes pontos de diferentes dados, o aplicativo pode “ver” relações complexas entre as cervejas com base numa variedade de critérios interligados.

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De fato, somos deixados com uma ferramenta muito útil. Não só podemos compreender, talvez pela primeira vez, como cada componente interfere na composição e no gosto da cerveja, mas também conseguimos enxergar como tais marcas e tipos dentro desse universo se relacionam entre si por pura proximidade.

Funcionando como um simulador espacial, o infográfico mostra um universo de 200 mil cervejas que só o computador antes conseguia ver.
O aplicativo será lançado para iPad no final de junho. Enquanto isso, Jamieson disponibiliza sua pesquisa aqui.

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Trace Urban: Trace vs Shazam

Advertising Agency: DDB, Paris, France
Executive Creative Director: Alexander Hervé
Copywriter: Francis Pluntz
Art Director: Francis Pluntz
Account Supervisor: Vincent Léorat, Nicolas Kabassakalis
Advertiser’s Supervisor: Antoine Michel
Prod Compagny: Depth Digital
Director: Kentin Denoyelle, Raphael Ghisalberti
Post Production: Stripes
Sound Production: THE

Mercedes-Benz Smart: The Simplest Test Drive Ever

Challenge
Smart by Mercedes is a perfect car for a big city with huge parking problems. In Moscow, it takes an average of 19 minutes a day for a driver to find a parking place. Yet people still try to squeeze their mid-to-large cars into limited places. Our objective was to show reluctant consumers that the Smart is an best car for parking in the big city. The task was to drive the audience’s interest in Smart by demonstrating its amazing parking abilities. The results were to be measured by hotline calls and test drive applications.

Solution
We involved a city-wide chain of corporate self-service cafeterias called Cafetera. There are 18 Cafeteras in Moscow’s biggest business centers (total daily audience 10 000 people), a bulls-eye hit into the target audience: upper middle class white collars. The lines in Cafeteras during lunch hours are as terrible as the parking situation around them.

Idea
We noticed that just a simple 900 turn of a tray will increase the number of trays on the counter by 50%. And this is exactly how it feels to park a Smart. A simple sticker on a tray turned it into the simplest test drive ever – the effect of Smart parking is visible immediately, on the counter.

Results
Total people reached by the message: approx. 9000
Hotline calls increase vs. planned: 186%
Smart Test Drive online applications coming from Smart Twist vs. classic media ads: 26:1 ratio
Total people applying for a test drive: 85 – 250% increase vs. the monthly average
Conversion rate 70% – people applying for a Test Drive vs QR code readings
Cafetera lines efficiency increase during the promo: 38%

Advertising Agency: BBDO, Moscow, Russia
Chief Creative Officer: Igor Lutz
Creative Director: Mihai Coliban
Copywriter: Victor Lander, Evgeniy Gavrilchenko
Art Director: Konstantin Tokarev
Producer: Valery Gorohov, Anna Chernaya, Denis Shushin
Account Supervisor: Christina Tancher, Anna Sokolova,
Advertiser’s Supervisor: Ekaterina Geraseva
Account Manager: Yana Bader
Producer P.P.C.M Enterprise: Daria Yastrubitskaya
Director P.P.C.M Enterprise: Avdotia Alexandrova
Graphics&Animation P.P.C.M Enterprise: Timofey Alexandrov

Hot Park Water Park: Savannah Beach

Advertising Agency: LP, Sao Paulo, Brazil
Creative Director: Fernando Luna
Art Director: Eduardo Basque
Copywriter: Marcel Petroff
Illustrator: Amello Ilustracao